Ingelill sin blogg

Monday, October 23, 2006

GASSISK GUDSTJENESTE:

I gaar va det soondag og me va paa gassisk gudstjeneste for 2 gang i livet.
Her er det 2 gudstjenester om dagen og den foorste starter kl 6.30!!
Noge me egentlig bare kan glemme aa rekke hehe men uansett me va paa den andre kl 9.
Noge eg e overraska over e kor store menigheten e her!
Og folk har visst "faste" plasser saa me ble plassert midt i koret!
Ikkje det at me kunne sangene her, men eg mimte me saa godt eg kunne!
E forresten noge av det kuleste eg har hoort!! Folk e helt utrolig flinke aa synge her og du hoorre aldri en sang bare to stemt, neida i all fall 4 stemt, men nogen vannvittige sang stemmer!!
Saa eg likte aa staa der midt i koret og noot aa hoorre de synge altsaa!
Det som e litt vanskelig e at gudstjenesten gaar paa gassisk og me forstaar jo egentlig fint lite av det men me sitte der me Bibelen og proove aa vere me!
E litt morsomt naar me maa opp foran menigheten og star der og blir presentert og de snakke om oss og me staar bare der og fatte ingenting som blir sagt! hehe
Men me fikk heldigvis litt oversatt og klarte aa stotre frem "eg heter.. " paa gassisk. Menigheten lo saa eg har en mistanke om at det ikkje hoortes helt bra ut!
Ellers va mye likt som i Norge, bortsett fra at her varer gudstjenesten i 3 timer - 4 timer.
Mot slutten var det masse folk som begynte aa gaa ut. Naa skulle det vere aandsutdrivelse og de som ikke likte det forlot gudstjenesten.
Det kom masse kvinner og menn inn i hvite kler og skjal paa hodet. De stod og snakte lenge rundt i kirkerommet. Vi hadde faatt beskjed om aa sitte og se ned og be hele tiden og vi satt der me booyd hodet og proovde aa faa smaa glimt opp hva som foregikk rundt oss.Va litt nervoos der eg satt og ikkje helt skjoonte ka som foregikk! Maa innroomme at eg hadde litt problemer me aa holde maska og aa bare se ned!
Folkene i hvite kler stod og ba boonner og saa begynte de aa rope og skrike mens de gikk rundt og viftet i rommet og jaget ut aandene.
Etterpaa var det forboon, hvor de hvit kledde stod foran og ba for en og en.
Heldigvis hadde vi Toma [ veldig koselig gassisk gutt] me oss som oversatte og forklarte.
De 3 timene gikk veldig bra og det var spennende aa vere me paa!
Naa har me proovd det og!

1 Comments:

At 4:30 AM, Anonymous Anonymous said...

dette hørrtes jo både spennande og morsomt ud! =) ska lova deg at eg heller ikkje hadde klart å holda maskå viss eg va der... hehe =) dåkk e goe! stå på! =)

 

Post a Comment

<< Home